Ren och skär skaparglädje!

Idag visar jag hur det kan se ut när man monoprintat med gelli plate, stenciler och Distress Oxides. Kanske inget för kontrollfreaket för man kan verkligen inte styra hur slutresultatet blir… Det blir som det blir liksom… Det är ren och skär skaparglädje utan livlina! 😉

Gel-press Gelli plate finns i olika storlekar, jag har flera stycken men den jag använder mest är nog 3×5 varianten som du ser på bilden. En smidig storlek att leka med och man får inte stora tryck på torkning en masse över hela pysselrummet 😉

Först ut distress oxides stämpeldynor som du ser på bilden ovan. Jag har en speedball brayer som jag BARA använder till stämpeldynor. Då är jag säker på att den alltid är helt slät och ren som den inte skulle vara om jag även använde den med akrylfärg. Jag har en för akrylfärg och en för stämpeldynor. Det finns även nya rullar att köpa så man kan bara byta rulle om man vill men jag har två olika brayer.

För att det ska vara lite lättare att pricka in pappret rätt när jag ska dra av trycket så fäster jag ett lika stort papper som jag ska trycka med på underlaget och lägger sedan gelli platen på det. Då kan jag lätt få pappret någotsånär rätt på förra trycket på nästa lager. Jag tror att du kan se det på första bilden om du tittar noga…

Jag jobbar i olika lager och rollar ut stämpelfärgen på gelli platen, lägger på stencilen och trycker av papper ibland med stencilen kvar på gelli platen och ibland efter att jag lyft bort den. Ibland lägger jag även tillbaka stencilen men färgen nedåt så slösar jag ingen färg. Det är bara att testa och leka.

Jag brukar faktiskt skära till en drös med vanligt kopieringspapper att leka igång på och när jag känner mig redo tar jag det kraftigare Bristol Smooth så kan jag göra kort el dylikt med trycken. Kopieringspapperstrycken slänger jag inte utan använder tex i AJs som bakgrund.

Nedan har jag lekt lite med Distress Oxide sprayer enligt samma princip som ovan men innan man sprayar färg på gelli platen med stencilen på måste du först ha rollat på något annat medium tex som här super heavy gesso ( dock lite svårrollat), vanlig gesso eller gel medium.

Nedan har jag lekt lite med Distress Oxide sprayer enligt samma princip som ovan men innan man sprayar färg på gelli platen med stencilen blir resultatet bäst om du först har rollat på något annat medium tex som här super heavy gesso ( dock lite svårrollat), vanlig gesso eller gel medium.

Lekte sedan enligt samma princip som ovan, trycker av papper med stencil, utan stencil och vänder tillbaka den med sprayfärg på, lyfter bort pappret, trycker av på papper och lägger tillbaka stencilen osv…tills all färg på stencil och gelli plate är slut faktiskt.

Ja, idag fick du inga färdiga alster att inspireras av men jag hoppas jag inspirerat till att testa att använda stenciler ihop med gelli plate och Oxides, både dyna och spray!

Är det så att det finns intresse för en kurs kring monoprinting med gelli plate så hojta till här så kan jag försöka hitta utrymme för det i min (och Pysslos) kalender…

Det kan mycket väl dyka upp nåt” färdigt” alster med ovan tryck i en blogg nära dig framöver! Vi ses igen!

Inläggsförfattare: Karin

Karin
Nollåtta i Värmlandsexil sedan 17 år som inte kan vara utan färg, former och mönster. Skapar allt ifrån PL, kort, LOs till mixed media och artjournals. Har en faiblesse för cirklar. Inspireras av nya produkter och shoppar i ärlighetens namn nog mer än jag skapar.

Kommentera