Distress Oxides -papperstest

Lagom till påskledigheten fick jag hem alla Distress Oxides och en hel del annat från Pyssloteket 🙂 Snabbaste leveransen ever! Överlycklig DT-Karin vill jag lova!

Jag använder sedan tidigare Bazill Carde Shoppe Marshmallow flitigt i mitt skapande. Hade beställt Bristol Smooth och upptäckte att Anna även tagit hem det eminenta cardstocket Neenah och bestämde mej för att testa dessa tre pappersvarianter med Distress Oxides. Vilket papper funkar bäst med dem egentligen?

Valde medvetet bort att ta med  akvarellpapper eftersom jag inte avsåg att använda tekniker som tokblöter ner pappret.

Jag applicerade oxides med ink blending tool med och utan stencil och i ett eller två lager som jag sedan sprayade lite vatten på för att får stämpelfärgen att reagera för att se vad som hände.

Till sist valde jag även att trycka av dynan på mitt bord och spraya vatten på och sedan fånga upp färgen med de olika papperssorterna, sk smooshing.

Först ut Bristol Smooth:

som nummer 2 kommer Neenah Classic Crest solar white (visserligen hade jag 120g varianten hemma och Anna har 80g varianten i butiken men jag tror inte egenskaperna skiljer sig åt).:

nummer 3 är Mixed media cardstock, Bazill Carde Shoppe – Marshmallow:

Jag upplever att både Neenah och Marshmallow suger åt sig färgen mer medan den ligger på ytan på Bristol Smooth. Det syns tydligt när jag sprayar vatten att reaktionen stannar på ytan på Bristol Smooth medan det på de andra sorterna drar in i pappret. Tycker att Bristol känns glattare på ytan.

Jag kommer fortsättningsvis använda Bristol Smooth när jag jobbar med mina Distress Oxides om jag inte ska använda tekniker med mycket vatten, då väljer jag nog akvarellpapper istället. Bristol ska även vara klockren till alla distresstekniker med inkblending tool.

Mixed-media cardstock Marshmallow är fantastiskt bra till tekniker med olika medier som modelingpaste och annat mer kladdigt.

Neenah använder jag som kortbas vid stämpling och brayertekniker men den är även ypperlig till färgläggning efter vad jag har förstått.

För smooshing kommer jag definitivt använda akvarellpapper även om Bristol Smooth funkade hyfsat. Olika tekniker och material kräva olika papperskvalietet kan man säga att slutsatsen blir av min lilla undersökning.

 

Nu är ju smaken som bekant olika, det här är mina slutsatser och jag hoppas iallafall att jag guidat dig en bit på vägen i ditt pappersväljande!

Inläggsförfattare: Karin

Nollåtta i Värmlandsexil sedan många år som inte kan vara utan färg, former och mönster. Skapar allt ifrån PL, kort, LOs till mixed media och artjournals. Har en faiblesse för cirklar. Inspireras av nya produkter och shoppar i ärlighetens namn nog mer än jag skapar.

Lämna ett svar