När jag, many moons ago, förälskade mig i stämplar från Altenew så var det på grund av deras layering stamps. Jag var helt förtrollad av hur enkelt det var att få supersnygg färgläggning på mina alster. Nu, X antal år senare, kan jag inte dra mig till minnes när jag senast köpte just ett layering set. Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande att det blir superfina resultat, och man kan ju variera med rock ’n roll teknik, embossa olika lager eller lägga till detaljer med olika pennor men ändå…. Ändå är det färgläggningsstämplarna jag dras till nu. Jag tror att jag kanske blivit snällare mot mig själv när det gäller just färgläggningen, att det inte behöver vara helt perfekt för då kan man lika gärna köpa ett kort på Ica. Eller så har jag hittat tekniker som passar mig och som tillåter det där lite slarviga?
Idag tänkte jag visa en variant av det och till min hjälp har jag Blossom and Bloom från just Altenew. När jag skriver det här finns stämpeln i lager men jag kan inte lova att den gör det när inlägget publiceras, den är ju rackarns fin.
Till det här kortet har jag haft mitt akvarellpapper i mistin och stämpeln monterad på ”dörren”. Med hjälp av den, stämpeln alltså, har jag liksom måttat/ögnat var de olika färgerna ska vara och fuktat de olika områdena med en blöt pensel. Sen har jag droppat ner färgen och låtit den sköta sig själv i det våta. För det mesta. Lite har jag petat, så klart. Det syns med all önskvärd tydlighet att mitt sikte var off när det gällde det gula på den stora blomman 🙂 Men det gööööör ingenting, eller hur?
Färgläggningen är gjord med Distress ink, mina favoriter när det gäller ”akvarellfärg”. Jag har använt Bundled sage & Rustic wilderness för det gröna, Wild honey & Crackling campfire för det gula och orangeröda. (Rustic wilderness och Crackling campfire är starka favoritkandidater hos mig när det gäller de nya distresserna. Vilka är dina?)
När vattenfärgen hade torkat ordentligt så stämplade jag motivet med Distress oxide i färgen Vintage photo. För att inte bakgrunden skulle se så naken ut inkblendade jag runt kanterna med Bundled sage och lite Vintage photo. Jag la också på lite prickar med en gammal Tim Holtz-stencil, Dot fade. Om numrering är kronologisk, vilket den borde vara, så är stencilen gammal på riktigt – den har nummer THS 006! Men det finns en hel vägg på Pyssloteket med andra fina stenciler. I webbshoppen hittar du dem här. Texten kommer från Mama elephant, ”Easy sentiments”, som kan tas hem på förfrågan om den inte finns i lager.
Hoppas du också är snäll mot dig själv när det gäller din färgläggning och ditt skapande i allmänhet. Det finns så många som är beredda att otrevliga så skaffa dig ett riktigt entusiastiskt fan i dig själv!
PS. I samma veva som jag skrev det här inlägget publicerader DT-Pyzzlot ett inlägg om att man inte behöver vara färgläggningsproffs för att använda Altenews stämplar. Great minds think alike, heter det ju! Hennes inlägg hittar du HÄR om du missade det.
Pysselnörd vars hjärta klappar lite extra för kortmakeri, tekniker och distress inks.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.