Vet inte om det är fler än jag som har ett gäng bakgrundsstämplar som står och samlar damm i stämpelförvaringen? Så till dagens blogginlägg bestämde jag mig för att ge lite kärlek till just bakgrundsstämplarna och passa på att prova lite olika tekniker. Jag har ingen direkt plan för vad jag ska använda alla bakgrunder till och några kommer säkert att få åka i en embossingfolder eller få stänk på sig. Kanske en textstämpel direkt på bakgrunden eller…….. ja, det kanske får bli nästa blogginlägg. Jag har också valt att använda samma tre färger så långt det går, så att skillnaderna i produkterna också ska framgå.
Först ut är den absolut enklaste formen av stämpling. Färga in och stämpla. För just bakgrundstämplar brukar jag inte använda en stämpelplattform eller liknande, utan jag låter stämpeln ligga på bordet, färgar in med ink, lägger på cardstocken och sen kommer det kritiska momentet där det gäller att cardstocken inte flyttar sig. Jag brukar lägga ett A4-papper ovanpå och sen får den ena handen hålla fast papperet (cardstocken) och med den andra stryker jag över cardstocken så att färgen fastnar. Ett annat tips är att försiktigt spraya vatten på stämpeln när du har färgat in den, vilket ger en skarpare färg på stämpelavtrycket. Anpassa mängden vatten så att du får det intryck du vill ha, ju mer vatten desto mer flyter stämpellinjerna ut.
Till nästa variant ville jag färga in varje ros för sig och då plockade jag fram mina borstar. Det går lika bra med tex foam domes, som nu finns i ministorlek också. Var inte rädd för att låta några av färgerna gå in i varandra, det skapar fina effekter. Och med liten spray med vatten så blendar de ännu bättre.
Det är alltid mer färg kvar på stämpeln än man tror, så jag sprayade den lätt med vatten igen och lyckades lyfta av ännu ett tryck. Med färgen som var kvar i mina borstar efter att jag lagt på färg, blendade jag försiktigt uppepå varje ros och fick ett helt annat utseende. Detta är ett trick som jag ibland använder om jag tycker att det är för skarpa kontraster mellan färg och det vita papperet. Även här gör det absolut ingenting om färgerna går i varandra, det blir bara en fin effekt.
Nu var jag liksom inne på att blenda, så jag fortsatte med att skapa en bakgrund med de tre olika färgerna och mina borstar. Jag var inte så noga med att blendningen blev perfekt mellan de olika färgerna då mycket av fokuset kommer att ligga på bakgrundsstämplen. Innan jag embossade stämpeln i guld uppepå cardstocken, så skvätte jag på vattendroppar. En vattendroppe blev rätt stor, men går alltid att fixa till sen när jag ska använda bakgrunden.
Nu var embossingfönen varm så det var lika bra att fortsätta på spåret. En ny bekantskap för mig är embossing glaze och där hade jag sett en teknik där man låter pulvren blanda sig. Först inka upp med embossingdynan och sen lade jag små nypor av pulvret i de tre olika färgerna spritt över ytan. Därefter lyfter man upp cardstocken horisontellt och knackar försiktigt underifrån. Det gör att pulvren hoppar runt och blendar sig. Överskottet kan man tyvärr inte hälla tillbaka i burkarna, så slösa inte för mycket pulver i början. Jag tror att jag hade kunnat ha på mer pulver än vad jag gjorde, men det är ju genom att prova som man lär sig tekniken.
Nästa variant är en klassiker – emboss resist. Här har jag embossat med clear innan jag blendar ihop färgerna ovanpå, Färgen som eventuellt fastnar ovanpå embossingen torkas enkelt bort med ett hushållspapper. Ett annat knep för att få tillbaka glansen i embossingpulvret är att försiktigt värma på igen.
En annan teknik som ger härligt resultat är inksmooshing, där man helt enkelt smooshar ner stämpeldynan på ett underlag och försiktigt sprayar med vatten så att det bildas små inkdroppar. Beroende på vilket underlag du använder så får du antingen trycka cardstocken i färgen eller trycka underlaget mot cardstocken. Och ju mer vatten, desto mer blandning blir det på färgerna. Viktigt är att låta lagren torka innan man fortsätter med inksmooshingen. För jo, man kommer att vilja fortsätta. Nyfiken på tekniken? Marianne visade en film på instagram – kolla gärna in den!
Förutom att fylla på stämpeldynorna så går det ju utmärkt att använda reinksen att måla med. Fukta cardstocken med vatten och sen är det bara att sätta färg där man vill. Ju mer vatten desto mer rör sig inken, vilket tack vare den embossade bakgrunden ger blir det fina effekter.
Ombreeffekt är hyfsat enkelt att uppnå med hjälp av vatten och en bred pensel. Tricket är att få färgen att flytta sig uppifrån och ned, genom att man har så pass mycket vatten att färgen vandrar av sig själv. Jag har lärt mig tekniken i en youtubevideo från Kristina Werner , kika gärna på den.
Distressprayerna är också en relativt ny bekantskap för mig och här är det lite svårare att styra resultatet, jämfört med när man målar med reinksen. Ytterligare en embossad bakgrund och sen dushar jag på ordentligt med vatten så att färgen genast börjar röra sig när jag sprayar med distressinksen. Även här får man testa sig fram, både med tryck och avstånd till cardstocken. Sen är tricket att inte göra för mycket utan vänta tills allt är torrt, för det är oftast svårt att se resultatet direkt när allt är blött. Jag bara älskar de nya färgerna som uppstår när vattnet hjälper till att blanda inksen.
En liten bonus skickar jag med också, som jag inte riktigt hade tänkt ut innan. Det här är det tredje lyftet från när jag färgade in med borstarna. Den var rätt blek i jämförelse med de två första, vilket är helt i sin ordning. Av misstag råkade jag ta i papperet med blöta fingrar, vilket ledde till att inken suddades ut men man kunde ändå se kanterna. Jag fortsatte helt enkelt att med hjälp av ett blött finger försiktigt gnugga i varje ros så att färgen flöt ut och jag tror faktiskt att det blev en av mina favoriter.
Här är alla produkter som jag använt i dagens inlägg.
Distressprodukter
Embossingprodukter
Ink blending brushes
Tips på bakgrundstämplar; Hero Art Flower Market, Hero Art Honeycomb Abstract, Hero Arts Flower & Bees
// DT Anna-Carin
Senaste tillskottet i designteamet! Återupptäckte den här fantastiska hobbyn under pandemin och har inte slutat skapa kort sedan dess. Numera testar jag även art journal och nosar på bujo. Gillar att prova olika stilar och nya tekniker. Skapar gärna med stämplar, stenciler och embossingfoldrar från Altenew tillsammans med distressprodukterna från Tim Holtz.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.