Ink lift med stenciler

För ett par veckor sedan hade vi tema Distress ink här i bloggen, på Insta och på Facebook. Jag gjorde då ett inlägg som handlade om ink lift, alltså att ta bort färg från sitt alster, med stämplar och idag följer jag upp med ett inlägg på samma tema men där jag använder stenciler.

Det förra inlägget hittar du -> HÄR <- om du känner att du vill börja i den änden (öppnas i ny flik som alla länkar i detta inlägg).

Till den här tekniken behöver du en bakgrund som du gjort med en dyna som reagerar med vatten. Exempel på det är Distress ink, Distress oxide ink, Altenew dye inks och Simon Hurley och säkert en uppsjö av andra märken där ute. Jag skulle gissa att de allra flesta dye inks kommer fungera, bara bättre eller sämre, så prova dig fram med vad du har hemma. Exempel på dynor att undvika, som är vattenfasta, är pigment inks eller oljebaserade dynor t ex Archival ink, Versafine, StazOn eller VersaColor.

Förutom din inkade bakgrund, som helst ska ha mycket färg i ganska starka nyanser, kommer du behöva en stencil. Här är tumregeln att en  mer detaljerad stencil ger ett bättre resultat. ( Det här är en bra stencil medan den här kommer funka mindre bra så har du ett riktmärke.)

När du valt stencil ska du spraya den rikligt med vatten! Inte så att det droppar om den men den ska vara ordentligt blöt. Vänd den upp och ner och tryck den med den våta sidan mot färgen. Se till ha en pappershandduk till hands att lägga över stencilen och pressa lite lätt. Dels får stencilen bättre kontakt med pappret och ger därmed bättre effekt, dels suger pappershandduken upp eventuellt överskottsvatten som vill sippra ut från under stencilen.

Lyft försiktigt bort stencilen och var beredd att suga upp eventuella vattenpölar med hushållspappret. Som alltid när man jobbar med den här typen av tekniker så tycker jag resultatet blir snyggare om det får självtorka men är man otålig så kan man så klart ta fram sin embossingfön.

Och nu undrar du säkert varför jag inte har några processbilder till det här inlägget? Har hon tappat det totalt?! Jo serru för att det här är ett skrivet referat av en Youtubefilm som finns på vår kanal. Där får du veta mer om pappersval, färgval och vad jag använt för att färdigställa mina kort.

En snabb parad och analys av resultaten.

Första kortet hade alldeles för ljusa färger, det blev näst intill inget avtryck. För att rädda panelen la jag tillbaka stencilen och gick över det med mina distresser efter att panelen torkat. Så där här blev mer ett vanligt stencilkort.

Den här stencilen hade ganska mycket plastyta i hörnen och i mitten och på dessa delar kunde man tydligt se att det blev väldigt oskarpt, liksom blurrigt. Min högst lekmannamässiga gissning är att stora ytor = mer vatten = fulare pölar.

Även här var det ganska ljusa färger men nyanserna verkar ha lämpat sig bättre för den här tekniken.

Och så till sist den här, den enda som jag gjorde med oxides. Jag är inte helnöjd med färgkombon men det är helt klart det bästa och skarpaste resultatet, kanske på grund av den lite krämigare färgen.

På tal om tekniker och sånt, ni vet väl att vi har en hel del bra info i bloggen? Högst upp hittar du tre jättebra hjälpmedel: Pysslotekets grundskola, Ordlistan och Pysselstartaren. Den sistnämnda har längst ner i inlägget en slumpgenerator som slumpar fram mer eller mindre utmanande kombinationer av Distressfärger. Om du sen scrollar neråt så finns en liten miljon etiketter att välja bland om du är sugen på att testa en ny teknik, t ex, eller bara läsa mer om nåt ämne. Det jag vill ha sagt med det är att bloggen är en guldgruva när det gäller information och inspiration. Hoppas du tar dig tid att botanisera!

Ha det gött! / Babsan

 

Inläggsförfattare: Gunilla

Pysselnörd vars hjärta klappar lite extra för kortmakeri, tekniker och distress inks.

Kommentera