Ytterligare en teknik för embossingfolders

Embossingfolders, särskilt 3D-varianterna, har vi i designteamet blivit väldigt förtjusta i. De är snygga, relativt överkomliga i pris och finns i en uppsjö av olika varianter. Att man sen kan använda dem till många olika roliga tekniker är grädde på moset!

Idag tänkte jag visa en variant av att färga in foldern. För den här tekniken har jag använt en skrälldus olika folders. Jag valde olika typer av mönster för att testa hur resultatet blir.

Dynor behövs också. Till att börja med pigment inks eller hybriddynor. Jag plockade fram mina oxides samt renodlade pigmentdynor i vitt och guld. I ett andra steg kommer man behöva någon typ av dye inks och en brayer. De dye inks jag använt mig av kommer från många olika tillverkare, även såna tillverkare som Anna inte säljer/inte kan få tag i, men jag ville experimentera och se hur de reagerade.

Så till tekniken. I ”vanliga fall” när man färgar in en embossingfolder brukar man vilja färga in den sida av sin folder som har stora plana ytor, det som präglas in och blir bakgrunden på panelen. För den här tekniken vill man färga in de upphöjda delarna, det som normalt hamnar på baksidan och ger strukturen. Vi kommer alltså att använda det som i vanliga fall blir baksidan av panelen.

Jag inleder med en folder från Sizzix, ”Delicate mistletoe” vars mönster är ganska runda och inte har så markanta nivåskillnader.

Dra/detta försiktigt med dynan över motivet så att färgen hamnar på de yttersta topparna. Får man färg emellan, på de plana ytorna, är det enkelt att torka bort. Man vill ha så lite såna fläckar som möjligt. Till det här är en pigmentdyna eller en hybrid, som oxides, att föredra eftersom det täcker bättre på plastytan. En permanent, typ Archival, kan nog också funka men det har jag inte provat.

När du kört foldern igenom din maskin så ska resultatet se ut något som ovan: du har fått färgen intryckt i pappret.

Låt färgen torka en liten stund för säkerhets skull. Sen är det dags för nästa steg. Använd en brayer och rolla försiktigt din panel med en dye ink. Jag valde medvetet färger som var lite mörkare än mitt ursprungliga cardstock. Eftersom det flesta 3D-folders har tre nivåer så kommer det att vara en nivå med, i det här fallet, guld, en nivå med den rollade gröna färgen och en mittemellannivå dit brayern inte nått som har kvar cardstockets ursprungsfärg.

Här en variant, ”Holly” från Sizzix, med vit pigment ink . Den vita dynan har riktigt bra täckning på mönstret! Även denna folder har mer rundande former än flera tydliga skikt.

Behöver man så kan man enkelt upprepa processen för att få mer färg i fördjupningarna, det är bara att pussla in panelen i foldern igen.

Jag testade också att använda mina oxides till präglingen.  Resultatet blev inte riktigt lika jämnt men det funkar absolut, särskilt om man gillar den lite mer ”nötta” looken.

Samma panel efter en lager dye ink. När dessa foton togs hade de inte hunnit torka och kan därför upplevas som väldigt mörka och ojämna. Det blir bättre när de fått ligga en stund. Foldern heter ”Rhombus”, även den från Sizzix, och här kan man börja se att det finns flera lager, tre nyanser av blålila.

Nu följer en bildkavalkad med olika färgkombos och folders så att ni får en uppfattning om vilka olika resultatet man kan få beroende på folder.

Peony blooms” med vit pigment ink på rosa cardstock. Nu börjar det verkligen likna nåt! Kronbladen har fått olika mängd vitt just för att de olika bladen har olika höjd.

Efter att ha rollat på en mörkare rosa dyna så ser man tydligt de tre olika färgerna! Här hade jag också hunnit skvätta på lite silver och svart innan jag kom på att den inte var fotad.

Det här blev en av mina favoriter, Altenews ”Bold floral drape”, med grönblå oxide på turkos cardstock. Eller det kanske borde heta ”i turkos cardstock” 🙂

Jag testade först med Lawn fawns ”Peacock” men den blev för ljus så då grävde jag fram en gammal ombrédyna från Hero arts, såna är det säkert många av er som har i gömmorna. Den blev perfekt!

Lekte med ytterligare ett blommönster, Altenews ”Fragrant florals”. Här är mönstret väldigt ”sluttande” på själva blombladen, det fanns inte så mycket skarpa kanter, utan mera en gradvis kurva.

Konsekvensen blev att bladen plockade upp lite för mycket färg (i min smak) när jag rollade dye ink över. Den här blev jag nog minst nöjd med, faktiskt. Får se om den går att rädda till ett kort.

Efter missödet ovan var jag sketptisk till hur ”Poinsettia cluster” (Altenew) skulle bete sig. Efter lite jobb och tre olika dynor i lager så blev jag ändå ganska nöjd till sist.

Här kommer vad som blev min absoluta favorit: ”Garden harmony” från Altenew. Redan innan jag hunnit med nästa lager färg kan man tydligt se att mönstren har olika djup/nivåer.

Efter ett lager dye ink, faktiskt samma nyans som jag gjorde präglingen med, så ser man ännu tydligare att bladen har två olika nyanser – det ursprungliga cardstocket och den präglade Rustic wilderness. Här ser man också tydligt hur dynornas egenskaper påverkar nyansen.

Tillbaka till de mer geometriska motiven. Nästa på tur är en slimlinefolder från Nellie Snellen, ”Flower backgrounds”. Här består den upphöjda delen av ganska tunna linjer vilket gör att det inte blir lika mycket präglad färg.

Även här använde jag en gammal dyna men jag undrar om det var handhavandefel eller om brayern var smutsig, så här såg färgen INTE ut i original. För att rädda upp det drog jag min gulddyna över det smutsbruna och det hjälpte faktiskt! Det mesta går att rädda om man har tillräckligt många dynor (eller annat scrapmaterial) – det är sen gammalt!

Till sist var jag ju bara tvungen testa en riktigt finmaskig folder, Altenews ”Crystal wall”, även om jag förstod vad som skulle hända. Här är ytorna som pressas in i pappret så hemskans tunna och små att de nästan inte fick ner nån färg alls.

Och ett lager Archival ink på toppen tog nästan helt över. Men ändå lite coolt på nåt sätt. Och så blev jag väldigt sugen på Kexchoklad!

Här kommer alla bakgrunder igen!

Eftersom jag gjorde dessa precis innan vi drog på semester så hann jag inte göra färdiga kort av dem. När jag kommer hem så kommer jag ta itu med det så får ni se de färdiga korten i ett kompletterande inlägg.

Hoppas ni alla har en fin sommar och får möjlighet att vila upp er och givetvis tid till lite skapande.

Kom ihåg att den fysiska butiken nu är stängd i tre veckor framåt! Webbshoppen är öppen som vanligt men ordrar kommer skickas max en gång i veckan, så räkna med längre leveranstid!

Passa på att fynda Mama Elephant-produkter! 20 % rabatt gäller till och med imorgon söndag (till och med på redan nedsatta varor!). Ingen kod behövs, rätt pris syns i din varukorg. Behöver du inspiration? Kolla in Malins underbara inlägg i torsdags. Du hittar det HÄR.

Inläggsförfattare: Gunilla

Pysselnörd vars hjärta klappar lite extra för kortmakeri, tekniker och distress inks.

4 reaktioner på ”Ytterligare en teknik för embossingfolders

    Kerstin Sundmark

    (22 juli, 2023 kl. 22:38)

    Superintressant! Tack! Men jag måste fråga: för mig är det upphöjda framsidan, här verkar det som tvärtom. Det är såklart en smaksak, behöver bara veta för att förstå tekniken korrekt. 🙂 (En del foldrar blandar ju upphöjt och nersänkt, men jag tänker t ex på den första foldern av Sissix som du använder. Där är det väl bara upphöjt på en sida av foldern.)

      Gunilla

      (24 juli, 2023 kl. 11:45)

      Du ska inka på sidan som normalt blir ”baksidan”. Det vill säga, du kommer fästa sidan som får struktur, som vi normalt sett har uppåt, mot din kortbas. (Stark tejp rekommenderas!)

    […] det var alla kort. Har du missat det ursprungliga inlägget så hittar du det HÄR. Nu ska jag återgå till att fundera på mitt nästa inlägg, den 5 augusti (hur kan det snart […]

    Kerstin

    (27 juli, 2023 kl. 12:27)

    Tack! Då är jag med!

Lämna ett svar